
Veelgestelde vragen
Locatie
Plannen Spoorzone
Woningbouw
Verkeer en parkeren
Ondernemen
Locatie
Uit welk gebied bestaat de Spoorzone?
Uit hoeveel deellocaties bestaat de Spoorzone?
Welke plannen zijn er voor welke deellocaties?
Van wie is de grond in de Spoorzone?
Hoe geeft de gemeente richting aan de ontwikkelingen op de deellocaties?
In welke volgorde worden de deellocaties van de Spoorzone ontwikkeld?
De deellocaties in de Spoorzone worden niet allemaal tegelijk ontwikkeld. Voor de grond tussen de Cinema en de Rabobank wordt begin 2020 een bestemmingsplanproces opgestart. Het bestemmingsplan voor het terrein tussen het Huis van de Stad en de Cinema zal later in het jaar volgen. Deze ontwikkelingen lopen voor op die van de andere deellocaties. Per woonmilieu is in het Ontwikkelperspectief Spoorzone een fasering van de deellocaties aangegeven. Deze is gekoppeld aan het bereiken van mijlpalen in het ontwikkelproces, bijvoorbeeld het sluiten van overeenkomsten. Bekijk de fasering.
Wat gaat gebeuren met het station aan de centrumzijde?
Aan de zuidzijde van het station, de kant van de binnenstad, gaan de gemeente aan de slag met een grote verbouwing. De openbare ruimte en de stadsentree worden vernieuwd en worden groener. Er komt een nieuw busstation en ook een grote nieuwe fietsenstalling. Meer weten? Kijk dan op www.goudaspoorzonezuid.nl
Plannen Spoorzone
Wat is het ontwikkelperspectief?
Welke functies zijn mogelijk in de Spoorzone?
Komt er een supermarkt in de Spoorzone?
In Nederland wordt geëxperimenteerd met bouwen over het spoor, is dat ook een optie in de Spoorzone?
Hoe hoog mogen de gebouwen in de Spoorzone worden?
Hoe veel groen komt er in de Spoorzone?
Woningbouw
Waarom wil de gemeente woningbouw in de Spoorzone?
Hoeveel nieuwe woningen komen er in de Spoorzone?
Hoeveel sociale huurwoningen komen er in de Spoorzone?
De gemeenteraad van Gouda heeft in de Woonvisie vastgelegd dat bij elke ontwikkeling in Gouda, als het gaat om meer dan 60 woningen, een derde van het aantal woningen sociale huurwoningen moeten zijn. Mozaïek Wonen realiseert de Koploper en de Rietgors in de Spoorzone. Beide projecten zijn 100% sociale huur.
Verkeer en parkeren
De Burgemeester Jamessingel is een heel drukke weg, die volloopt met verkeer en waar het lastig oversteken is. Wordt dit probleem niet erger?
Wij hebben de bestaande infrastructuur tegen het licht gehouden. Door de ontwikkeling van de Spoorzone, maar ook door autonome groei van het autoverkeer is berekend dat diverse kruisingen uitgebreid moeten worden om weer voldoende capaciteit te hebben. Op dit moment wordt er door een ingenieursbureau een ontwerp gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan het plaatsen van verkeerslichten of extra opstelvakken voor autoverkeer.
Hoe wordt het parkeren in de Spoorzone geregeld?
Door de lage parkeernormen in de Spoorzone, gaan nieuwe bewoners straks in onze wijk parkeren, waar het nu al te druk is. Hoe gaat de gemeente hiermee om?
Gaan de lage parkeernormen wel werken, mensen hebben toch vaak meer dan 1 auto?
Milieu
Is het wel veilig om te wonen zo vlak bij het spoor?
Is de luchtkwaliteit in de Spoorzone goed genoeg om te bouwen?
Voldoet de Spoorzone aan regels voor geluid, vanaf zowel het spoor als de wegen?
Blijft het stuk bos ten zuiden van de spoordijk groen?
Ondernemen
Ik ben ondernemer en zou mij graag willen vestigen in de Spoorzone. Kan dat?
In verschillende ontwikkellocaties is er de mogelijkheid om je als ondernemer te vestigen. Heb je interesse? Stuur dan een mail naar spoorzone@gouda.nl.