De Spoorzone is het gebied dat loopt van het Hamstergat, de Burgemeester Jamessingel, de Burgemeester van Reenensingel tot aan het Van Bergen IJzendoornpark en de Winterdijk. De Spoorzone verbindt het centrum van de stad, via het stationsgebied met bedrijventerrein de Goudse Poort en de snelwegen A12 en A20. Op deze kaartvind je het projectgebied en alle losse projecten.
Uit hoeveel projecten bestaat de Spoorzone?
In de Spoorzone zijn 12 plekken waar gebouwd kan worden. Op sommige plekken staan al gebouwen, maar andere stukken grond liggen nog leeg. Het is belangrijk om goed te plannen wanneer er gebouwd wordt. Zo zorgen we ervoor dat er niet te veel huizen tegelijk komen.
Van wie is de grond in de Spoorzone?
De grond in de Spoorzone is van verschillende eigenaren. Sommige stukken zijn van mensen of bedrijven, andere zijn van de gemeente Gouda.
Plannen Spoorzone
Wat is het ontwikkelperspectief?
Het ontwikkelperspectief is een plan dat helpt bij het bedenken hoe de Spoorzone eruit moet komen te zien. Het plan maakt regels en afspraken, bijvoorbeeld dat er huizen moeten komen die betaalbaar zijn voor iedereen. Dit is belangrijk voor de mensen in Gouda. Sommige regels zijn streng, zoals die voor sociale huurwoningen. Andere regels zijn minder streng, zodat bedrijven en eigenaren zelf ook leuke ideeën kunnen bedenken. In het plan wordt ook gekeken naar de verschillende gebieden in de Spoorzone. Zodat er een plan komt wat ook past bij de omgeving.
Welke functies zijn mogelijk in de Spoorzone?
In de Spoorzone komen voornamelijk woningen. Er komt ook ruimte voor kantoren, hotels, onderwijs, religie, maatschappelijke functies en dienstverlening. De gemeente wil dat de plek waar je Gouda binnen komt rijden een plek voor iedereen is. Waar je fijn kan wonen én werken. Natuurlijk komt er ook genoeg groen.
Komt er een supermarkt in de Spoorzone?
In de Spoorzone is er geen ruimte voor een supermarkt. Dat staat in het beleid voor detailhandel, waarin de regels staan voor supermarkten. Wel proberen we de supermarkten in aanliggende wijken beter bereikbaar te maken vanuit de Spoorzone.
Hoe hoog mogen de gebouwen in de Spoorzone worden?
Dit verschilt per project. Op sommige plekken staat dit al vast, bij andere nog niet. De hoogte van gebouwen wordt vastgelegd in bestemmingsplannen. De gemeenteraad stelt een bestemmingsplan vast en neemt dus ook het besluit over de hoogte van bebouwing.
Woningbouw
Waarom wil de gemeente woningbouw in de Spoorzone?
In ons land is er op dit moment veel vraag naar woningen. Dus wil de gemeente die graag bouwen. Op een plek dicht bij het centrum en openbaar vervoer, zoals de trein. En voor elke portemonnee. In de Goudse Spoorzone, vlakbij de binnenstad en het station zijn hier goede mogelijkheden voor. De provincie Zuid-Holland steunt deze plannen.
Hoeveel nieuwe woningen komen er in de Spoorzone?
Het doel is om de komende tijd 1000 nieuwe woningen te bouwen. In totaal zouden binnen de Spoorzone op basis van het Ontwikkelperspectief rond de 1700 woningen gebouwd kunnen worden.
Hoeveel sociale huurwoningen komen er in de Spoorzone?
De gemeenteraad van Gouda heeft in de Woonvisie vastgelegd dat bij nieuwbouwprojecten van meer dan 60 woningen, een derde van dit aantal sociale huurwoningen moeten zijn. Mozaïek Wonen bouwt De Koploper en De Rietgors in de Spoorzone. Beide projecten zijn 100% sociale huur. Verder gaat Woonpartners Midden-Holland sociale woningen verhuren bij Wonen in Goud.
En als ik een woning zoek, hoe kan ik dat het beste kenbaar maken?
Dat is verschillend in ieder project. De sociale huurwoningen, zoals De Koploper en een deel van Wonen in Goud, worden via MIJNDAK gepubliceerd. Let op; daarvoor heb je wel een account nodig en vaak zijn er verschillende eisen voor woningtoewijzing van toepassing. De koopprojecten gaan via een makelaar of via de ontwikkelaar zelf. Op onze site www.goudaspoorzone.nl is alle informatie te vinden over de verschillende projecten. Hier vind je ook de websites van de ontwikkellocaties, waar je je eventueel in kan schrijven.
Wat is de planning? Wanneer kan er echt gewoond worden?
Dat is heel verschillend en afhankelijk van de planning. Het project van Mozaïek Wonen, De Koploper, gaat aan het einde van 2024 waarschijnlijk opgeleverd worden. Voor de projecten die nu in de bouwfase zitten, is het streven om in 2026 of 2028 op te leveren. Voor de projecten die nog niet zover zijn, is het nog moeilijk om een planning aan te geven. Het doel is wel nog steeds om in 2028 1.000 extra woningen gerealiseerd te hebben in de Goudse Spoorzone.
Verkeer en parkeren
De Burgemeester Jamessingel is een heel drukke weg, die volloopt met verkeer en waar het lastig oversteken is. Wordt dit probleem niet erger?
Het oversteekprobleem bij de Burgemeester Jamessingel wordt actief aangepakt. Bij de kruisingen met andere wegen zullen er verkeerslichten komen, zodat er voor fietser en voetgangers een veilige oversteekplek is. De verkeerslichten worden goed op elkaar afgestemd, zodat dit de doorstroming niet in de weg zit.
Door de lage parkeernormen in de Spoorzone, gaan nieuwe bewoners straks in onze wijk parkeren, waar het nu al te druk is. Hoe gaat de gemeente hiermee om?
Het plan is om het gebied waar mensen betaald of met een vergunning kunnen parkeren, groter te maken. Hiermee wordt voorkomen dat nieuwe inwoners een tweede auto kopen, terwijl daar geen ruimte voor is. Voor deze tweede auto krijgen de bewoners dan geen vergunning.
Gaan de lage parkeernormen wel werken, mensen hebben toch vaak meer dan 1 auto?
Mensen die een woning zoeken kijken naar een huis dat bij hen past. In de Spoorzone is het Openbaar Vervoer op loopafstand en mensen met meerdere auto’s zullen eerder een wijk als Westergouwe kiezen.
Milieu
Is het wel veilig om te wonen zo vlak bij het spoor?
De aanwezigheid van het spoor in het gebied maakt dat er bepaalde eisen gelden bij het bebouwen in de Spoorzone. Bijvoorbeeld als het gaat om geluid en externe veiligheid. De gemeente toetst concrete plannen op geldende wet- en regelgeving over deze onderwerpen. Als de gestelde eisen worden nageleefd is het zonder meer veilig om zo vlak bij het spoor te wonen. Overal in Nederland worden of zijn stationslocaties ontwikkeld en maakt wonen daar onderdeel van uit.
Is de luchtkwaliteit in de Spoorzone goed genoeg om te bouwen?
Bij alle plannen toetst de gemeente op geldende wet- en regelgeving met betrekking tot luchtkwaliteit. Er zijn op dit moment geen belemmeringen voor het realiseren van woningen met het oog op luchtkwaliteit.
Voldoet de Spoorzone aan regels voor geluid, vanaf zowel het spoor als de wegen?
Bij alle plannen toetst de gemeente op geldende wet- en regelgeving met betrekking tot geluid. Bij het bouwen van woningen en voorzieningen moeten speciale maatregelen worden getroffen om aan de geldende regels te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld als het gaat om extra geluidsisolatie en geluidsschermen.
Blijft het stuk bos ten zuiden van de spoordijk groen?
Het gebied ten zuiden van de spoordijk is bestemd tot “natuur- en waterberging”. De als zodanig aangewezen gronden zijn bestemd voor het behoud, het herstel en/of de ontwikkeling van de natuurwetenschappelijke en de landschappelijke waarden alsmede waterberging. Op deze gronden mogen geen gebouwen worden gebouwd.
Ondernemen
Ik ben ondernemer en zou mij graag willen vestigen in de Spoorzone. Kan dat?
In verschillende ontwikkellocaties is er de mogelijkheid om je als ondernemer te vestigen. Heb je interesse? Stuur dan een mail naar spoorzone@gouda.nl.